Pædagogiske aktiviteter


Pædagogiske aktiviteter

Erasmus Montanus

Ud fra Ludvig Holbergs fortælling om Erasmus Montanus skal eleverne skabe en litteratursamtale, samt illustrere nogle enkle scener som skal opføres for resten af klassen. Den første aktivitet går ud på, at eleverne i små grupper skal arbejde med nogle enkle scener fra Erasmus Montanus, som til sidst skal kunne opføres for resten af klassen som et skuespil. Grunden til at de i grupperne kun skal have en enkel scene vær at arbejde med, skyldes at de derved har langt større mulighed for at gå i dybden med det, i stedet for det bliver en uoverskuelig opgave, idet de personer der skal genspilles kræver en vis koncentration at spille korrekt.

Opgaven indledes med en grundig fælles analyse i klassen, så det er sikret at eleverne har forstået handlingen i bogen. Det forventes at eleverne selv har kunnet læse den hjemme som lektie. Læreren skal være opmærksom på kort at fortælle om hvilken tid bogen stammer fra, og hvilke problemstillinger der var tale om på dette tidspunkt. Der næst går gruppe arbejdet i gang. Eleverne får i grupperne tid i skolen til forberedelse, men der forventes at eleverne kan samarbejde uden for skolen hvis der skulle blive behov for ekstra forberedelse. Det som eleverne vil få ud af opgaven er, at de gennem denne indlevelse som skuespillet kræver, vil udvikle en bedre forståelse af de forskellige synsvikler der optræder i handlingen om Erasmus Montanus,  og det vil derved styrke deres forståelse af handlingen som helhed.

Da vi også har valgt at tage udgangspunkt i en litteratur samtale på denne facon, skyldes det, at vi mener det er vigtigt at ligge fokus på, at eleverne lærer at læse en sådan tekst, med kendskab til periodens betydning. Eleverne skal lære at kunne udtrykke sig ny kritisk efter at have læst sådan et værk. Samtidig giver det også læreren rig mulighed for at stille eleverne spørgsmål, som giver eleverne plads til at reflektere over samfundets udvikling, samt styrke deres viden om den periode, som handlingen i bogen er skrevet i. På denne måde får man som lære, elevene ned på et helt almindelig samtale niveau, som gør det lettere og mere naturligt for eleverne at deltage i, og de opnår derved læring gennem refleksion af egen bevidsthed .

 

Jeppe på Bjerget

Udover arbejdet med Erasmus Montanus inddrages også Holberg værket Jeppe på Bjerget.

Inden undervisningen d. 10/10-2012 ( se skema nedenfor) forventes det, at eleverne har læst tekstuddrag fra Jeppe på Bjerget, hvorpå fokus for læsningen ligger på personskildring. Netop personskildring vil også være i fokus, når filmatiseringen af Jeppe på Bjerget ses den efterfølgende dag. Det er et krav, at eleverne noterer observationer undervejs, da disse skal medvirke i en fælles samtale med fokus på forskelle og ligheder mellem filmiske- og sproglige virkemidler. Ved Holberg-forløbets afslutning samles der op på Holbergs forfatterskab, oplysningstiden samt de to anvendte værker, Erasmus Montanus og Jeppe på Bjerget.

 

 

Undervisningsplan

 

3/10-2012
5/10-2012
7/10-2012
10/10-2012
12/10-2012
14/10-2012
Lektioner: 2
Lektioner: 2
Lektioner: 2
Lektioner: 2
Lektioner: 4
Lektioner: 2
Erasmus Montanus
Erasmus Montanus
Erasmus Montanus
Afslutning på Erasmus Montanus
Påbegynde Jeppe på bjerget
Jeppe på bjerget
Jeppe på bjerget og Erasmus Montanus
Intro til Holberg samt oplysningstiden.
Fælles analyse af Erasmus Montanus
Introduktion til gruppearbejde
Gruppearbejde
Første lektion afsat til finpudsning af fremlæggelse
Anden lektion grupperne fremlægger
Første lektion: litteratursamtale om Erasmus Montanus
Anden lektion:
Intro til Jeppe på bjerget.
I de to første lektioner ses filmatiseringen af Jeppe på bjerget.
I de efterfølgende to lektioner læses tekstuddrag fra dramaet med fokus på personskildring.
Afrunding og evaluering på Holberg forløb.

 

Ovenover ses et eksempel på, hvordan undervisningsforløbet tilrettelægges i forhold til arbejdet med Holberg, herunder Erasmus Montanus og Jeppe på Bjerget. Der tages udgangspunkt i, at eleverne har seks dansk lektioner ugentligt, der inddrages dog yderligere to dansktimer.

 

Til forløbet afsættes således 14 dansk lektioner.

1 kommentar: