Litteraturpædagogiske overvejelser
Set ud fra et fagdidaktisk perspektiv er hovedformålet med
at inddrage Ludvig Holberg i undervisningen, at elevernes kendskab til ældre
litteratur udvides og forstærkes. Herudover styrkes elevernes i kompetencer,
således at også trinmålene fra Fælles Mål 2009 tilegnes. Endvidere kan
undervisning i de to Holberg dramaer, Jeppe på Bjerget og Erasmus Montanus,
belyse følgende målsætninger fra Fælles Mål:
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet
sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at;
·
anvende viden om litteraturens foranderlighed
gennem tiderne og om, at litteratur afspejler den tid, den er blevet til i.
·
gøre rede
for både genrer og enkelte forfatterskabers særpræg.
·
fortolke,
vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar
oplevelse som analytisk forståelse.
Dermed vil fokus for undervisningen primært fokusere på
litteraturen set i forhold til perioden, i dette tilfælde oplysningstiden.
Tilgange
til undervisningen
Inden for danskfaget er der flere forskellige opfattelser
af, hvordan der mest hensigtsmæssigt kan undervises i medier og litteratur.
Dansklærerens egen opfattelse og holdninger til disse tilgange har betydning
for såvel eleven som den samlede læringsproces. Dertil har opfattelsen væsentlig
indflydelse på gennemførselen og tilrettelæggelsen af undervisningen samt
hvorledes man anskuer målene fra Fælles Mål. I forlængelse heraf har den
enkelte lærers læringssyn væsentlig betydning for valget af litteratur- og
mediepædagogisk tilgang.
Generelt er vi tilhænger af et konstruktivistisk læringssyn, da dette, efter
vores bedste overbevisning, overvejende er et godt bud på, hvorledes læring kan
skabes hos eleverne. Eleverne skal have størst mulig indflydelse på egen
læring. Dette, mener vi, opnås bedst ved at give eleverne mulighed for at lære
på egne præmisser dog med kyndig vejledning fra læreren.
Den valgte tilgang til undervisningsforløbet er inspireret
af den nykritiske tilgang til litteraturen. Ved at foretage en nykritisk
analyse af Erasmus Montanus fælles på klassen, synliggøres fokusset på
personskildring, hvilket netop er det eleverne stilles som opgave. Derudover
ligger fokus også på elevernes færdigheder i forhold til at trænge ned i
tekstens lag, hvorved flere fortolkningsmuligheder bliver til. I Erasmus
Montanus forventes det, at eleverne skal arbejde med deres produkt på en
procesorienteret måde. Dette synliggøres netop, når eleverne fremviser
resultatet af deres arbejde med karaktererne. I Jeppe på bjerget vil
undervisningen i langt højere grad være præget af den nykritiske tilgang.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar