Litteraturpædagogiske overvejelser


Litteraturpædagogiske overvejelser

Set ud fra et fagdidaktisk perspektiv er hovedformålet med at inddrage Ludvig Holberg i undervisningen, at elevernes kendskab til ældre litteratur udvides og forstærkes. Herudover styrkes elevernes i kompetencer, således at også trinmålene fra Fælles Mål 2009 tilegnes. Endvidere kan undervisning i de to Holberg dramaer, Jeppe på Bjerget og Erasmus Montanus, belyse følgende målsætninger fra Fælles Mål:

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at;

 

·         anvende viden om litteraturens foranderlighed gennem tiderne og om, at litteratur afspejler den tid, den er blevet til i.

·          gøre rede for både genrer og enkelte forfatterskabers særpræg.

·          fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse.

 

Dermed vil fokus for undervisningen primært fokusere på litteraturen set i forhold til perioden, i dette tilfælde oplysningstiden.

 

Tilgange til undervisningen

 

Inden for danskfaget er der flere forskellige opfattelser af, hvordan der mest hensigtsmæssigt kan undervises i medier og litteratur. Dansklærerens egen opfattelse og holdninger til disse tilgange har betydning for såvel eleven som den samlede læringsproces. Dertil har opfattelsen væsentlig indflydelse på gennemførselen og tilrettelæggelsen af undervisningen samt hvorledes man anskuer målene fra Fælles Mål. I forlængelse heraf har den enkelte lærers læringssyn væsentlig betydning for valget af litteratur- og mediepædagogisk tilgang.

Generelt er vi tilhænger af et konstruktivistisk læringssyn, da dette, efter vores bedste overbevisning, overvejende er et godt bud på, hvorledes læring kan skabes hos eleverne. Eleverne skal have størst mulig indflydelse på egen læring. Dette, mener vi, opnås bedst ved at give eleverne mulighed for at lære på egne præmisser dog med kyndig vejledning fra læreren.

Den valgte tilgang til undervisningsforløbet er inspireret af den nykritiske tilgang til litteraturen. Ved at foretage en nykritisk analyse af Erasmus Montanus fælles på klassen, synliggøres fokusset på personskildring, hvilket netop er det eleverne stilles som opgave. Derudover ligger fokus også på elevernes færdigheder i forhold til at trænge ned i tekstens lag, hvorved flere fortolkningsmuligheder bliver til. I Erasmus Montanus forventes det, at eleverne skal arbejde med deres produkt på en procesorienteret måde. Dette synliggøres netop, når eleverne fremviser resultatet af deres arbejde med karaktererne. I Jeppe på bjerget vil undervisningen i langt højere grad være præget af den nykritiske tilgang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar