Lærerfaglig
analyse af Jeppe på Bjerget
Resume
Jeppe på Bjerget handler om bonden Jeppe. Jeppe bliver offer
for en komedie, som baronen og hans mænd står bag. Jeppe har problemer i
privatlivet, hvor konen Nille slår ham. Jeppes eneste løsning på dette er druk.
En dag i en brandert ender Jeppe med at falde beruset om af druk. Her bliver
han fundet af baronen og hans mænd. Baronen har lyst til at lave en komedie, så
Jeppe tages med til baronens slot. Her lader baronen og hans mænd Jeppe leve i
troen om, at han er baronen. Jeppe drikkes fuld igen, og de efterlader ham der,
hvor de fandt ham. Jeppe bliver sigtet for at have udgivet sig som baronen. Han
skal stilles for en dommer, der dømmer ham til hængning. – Baronen har dog ikke
her afsluttet sin komedie. Jeppe hænges op i et træ, men vågner igen. Han er
forvirret om, hvorledes han er død eller ej. Dommeren informerer dog Jeppe om,
at dommen er omstødt, så Jeppe kan leve igen.
Dramaet Jeppe på Bjerget indledes på en måde således, at
læseren hurtigt får en forståelse af, at bonden Jeppe er tekstens hovedperson
samtidig med at tekstens dilemma hurtigt tydeliggøres, nemlig undertrykkelsesproblematikken.
Dramaets handling foregår over et kortere tidsrum, nemlig i løbet af et par
dage. Dette kommer til udtryk i følgende citat; “I Gaar var jeg...” og ”... I disse to Dage”. Disse to citater
underbygger ovenstående ved det faktum, at der direkte i teksten kan refereres
til handlingens tidsrum. I løbet af disse dage gennemgår Jeppe flere mentale
stadier, som kan ses som følgende;
Den undertrykte – Den undertrykkende – Den undertrykte. Alt
dette gøres læseren opmærksom på, idet der kan beskrives som det etablerede
anslag. Jeppe er undertrykt i forhold til både samfundet, idet han er bonde og
dermed underlagt baronen, samt i forhold til konen Nille, der ynder at
afstraffe Jeppe ved brug af pisk. Handlingen foregår i byen Bjerget på Sjælland
og uddybes ikke yderligere undervejs i teksten, da det essentielle netop ikke
er den geografiske placering, men derimod at der er tale om et samfund på
landet. Man kan dog med god grund antage, at dramaet foregår hen på
sensommeren, idet baronen og hans mænd inspicerer byggen og dermed årets høst.
Genre
Genremæssigt er Jeppe på Bjerget et drama, der netop har til
hensigt at skulle opsættes scenisk, i form af opsætning på teatret. Desto
ydermere er Jeppe på bjerget en komedie, skrevet til og for at underholde datidens
overklasse. Humoren opstår, idet det er samfundets overklasse, baronen, der
udnytter og udstiller underklassen, i form af bonden Jeppe. På den anden side
kan dramaet også ses som værende en tragedie. I samtiden ville et publikum fra
underklassen (hvis de så teater) tolke anderledes på tekstens handling samt
omdrejningspunkt. Underklassen ville i givet fald kunne føle medlidenhed med
Jeppe samt finde hans undertrykkelse værende tragisk. – Dramaet ligger, alt
afhængig af stand og synsvinkel, op til flere genremæssige muligheder og
fortolkninger.
Komposition
Jeppe på Bjerget er et drama. Dette er skrevet i fem akter,
der indeholder henholdsvis otte, tre, fire, seks og seks scener. Dramaet er
skrevet ud fra principperne om det klassiske drama, det cirkulære drama. Derfor
bliver strukturen her også med udgangspunkt i orden – kaos - ny orden. Fem akts
modellenkan her anvendes til at anskueliggøre, hvorledes et drama opbygges. I
dette tilfælde med dramaet Jeppe på bjerget kan teksten inddeles således, som
det ses nedenfor.
1. Akt: Ekspositionen, læseren introduceres for personerne
og den vordende konflikt.
I 1. scene har Nille en monolog, hvori læseren introduceres
for Jeppe samt hans dovenskab og drikkeri. ”Jeg troer neppe, at der er saadandt
en doven Slyngel… hand skulde i den Tid æde og dricke op alt…”**[1]** I scene 2.
har Jeppe og Nille en diskussion vedrørende Jeppes drikkeri, hvilket munder ud
i, at Jeppe drager mod byen. Jeppe slår på vejen et smut forbi Jakob Skomager,
for at få stillet tørsten med en omgang brændevin. 1. akt ender med at baronen
og hans mænd finder Jeppe liggende på vejen, beruset af druk. Baronen vil drive
gæk med Jeppe. ”Lad ham kun blive, jeg
havde nok Lyst at spille en Comoedie med ham.”**[2]**
2. Akt: Konflikten påbegyndes, idet læseren netop bliver
introduceret for konfliktens omdrejningspunkt.
I scene 1. vågner Jeppe op i baronen seng. Denne scene
foregår som en monolog, hvori læseren indvies i Jeppes tanker. Han er
forvirret, for hvorledes er han havnet der? Jeppe selv er ikke i stand til at
vurdere, hvorvidt han er levende eller død, drømmer eller er vågen. ”Men hvad kand det være? jeg sover icke, jeg
vaager icke, jeg er icke død…”**[3]**. Baronens
mænd og to doktorer prøver således at overbevise Jeppe om, at han er baronen. –
”Ej! Herren var jo med os paa Jagt den
heele Gaars Dag”**[4]**
3. Akt: Konflikt optrapning/kulmination, konflikten
optrappes på en måde, således at der ingen vej tilbage er, dvs. Point of no
return finder sted.
I denne akt. drikkes Jeppe fuld af baronen. Jeppe placeres
ved et bord, hvorpå der står alt, han måtte ønske. Desto mere fuld Jeppe
bliver, desto mere underholdende finder baronen og hans mænd ham. Jeppe, der
ellers plejer til at blive undertrykt, falder her ind i rollen den undertrykkende.
”Hvad du icke est, det kandst du blive,
du seer ud til allehaande. Naar du har hengt ham, skal jeg siden henge dig selv”**[5]**.Jeppe bliver
igen beruset af druk, ligesom da baronen og hans mænd fandt ham. De slæber
Jeppe tilbage til stedet, hvor de fandt ham. ”Fører ham da ud, og fuldender Comoedien.”**[6]**.
4. Akt: Peripeti, her forekommer et anti-klimaks hos
læseren, i forhold til vedkommendes forventninger.
Denne akt. begynder med, at Jeppe vågner op vejen. Her møder
han Nille. I scene 2. har Jeppe og Nille en diskussion om, hvorvidt Jeppe har
været i paradis eller ej. Diskussionen resulterer i, at Jeppe bliver afstraffet
af Nille. ”Til Paradiis (prygler ham) til
Paradiis (slår ham atter) til Paradiis (slår ham igien) vil du fixere mig oven
i Kiøbet”.[7]
I scene 5 anklages Jeppe for at være en mistræder, at have udgivet sig for at
være baronen. Jeppe bringes for en domstol (fiktiv – som baronen står bag).
Jeppe kendes skyldig i tiltalen og idømmes hængning som straf.
5. Akt: Afslutning, handlingen afsluttes. Læseren har nu et
indtryk af det samlede handlingsforløb
I scene 1. vågner Jeppe op, mens han er hængt op i galgen.
Jeppe er fuld. Han diskuterer med Nille om, hvorvidt hun skal bring ham
brændevin. I scene 2. tages Jeppe ned fra galgen, da dommen er omstødt (det
hele er spil for galleriet fra baronens side). I scene 4. tager Jeppe forbi
Jakob Skomager for at få en omgang brændevin og for at fortælle hele historien,
om de forbigående to dage. Dramaet slutter i scene 6., hvor baronen og hans
mænd taler om begivenheden.
I forhold til ovennævnte kompositionsanalyse er der i
teksten tale om orden - kaos - ny orden princippet. Dette bliver tydeliggjort
yderligere i arbejdet med kompositionen. Denne viser netop, at der er tale om
et cirkulært drama, eftersom bl.a. Jeppes tilværelse er den samme i begyndelsen
såvel som i slutningen af teksten. I arbejdet med dramaturgi kan det netop være
relevant at anskueliggøre udviklingen på denne måde, da dette er med til at
give en meget større forståelse for tekstens fokusområde. Fem akt modellen
illustrerer, hvorledes handlingen er opbygget. Der er et naturligt flow i
overgangene mellem de forskellige elementer teksten indeholder, som netop
inddelingen i akt og scener yderligere viser. Som læser kan det som
udgangspunkt ikke noget, man ligger mærke til. En punktopstilling af faktorerne
kan derfor være til hjælp, hvis der skal dannes en endegyldig forståelse for
tekstens opbygning. Derudover kan man også kigge på komposition, hvis man rent
faktisk så dramaet, da drama i bund og grund skal ses og ikke læses. Dette er
relevant i forhold til forståelse af både tekst og genre.
Personer
Jeppe
Jeppe er omdrejningspunkt i teksten og dermed også
hovedpersonen. Han lever i et landbrugssamfund, hvor han undertrykkes af
omverdenen, konen Nille og magthaveren Baronen. Jeppe tilhører samfundets
underklasse, hvor det er let at bebrejde andre for ens ulykke. Dertil er det
relevant, at Jeppe i forholdet til konen Nille ingen indflydelse har, idet hun
har magten i form af udøvelse af vold og afstraffelse imod Jeppe. Jeppes person
virker dermed mere vattet, og alkohol virker som den eneste løsning på
problemerne.
Nille
Nille er gift med Jeppe. Hun har magten i sin hule hånd, da
hun har skabt en tilværelse, hvor Jeppe er bange for hende. Hun yder at
undertrykke Jeppe, hvilket kan være tegn på, at hun selv har haft lignende
oplevelser selv som værende den undertrykte.
Baronen
Baronen er magthaver i samfundet. Han har licens til at gøre
som det måtte passe ham. Han benytter sig af Jeppe til at få noget ind
underholdning i hverdagen. Baronen er også yderst arrogant, idet han netop er
meget bevidst om sin position.
I scene med Jeppes dødsdom viser baronen dog en som
”medfølende”. Dette skal ses i relief til, at han ville miste skatteindtægter,
hvis han lod Jeppe hænge.
Miljø
Miljøet i Jeppe på Bjerget forekommer todelt, eftersom både
under- og overklassen er repræsenteret, hvilket her skildres ved baronen og
bønderne. Bønderne er de fattige, der slider og slæber, hvorimod baronen lever
i luksus med tjenestefolk mm.
Bondemiljøet
Bønderne er fattige hårdtarbejdende folk. De er underlagt
baronen, som de arbejder for samtidig med at de skal betale skatter til ham.
Bønderne har ikke meget til rådighed, så de er nødsaget til at spare.
Herskabsmiljøet
Hos baronen lever de en lang rigere og finere tilværelse.
Baronen er magthaveren i samfundet, eftersom han har midlerne til, hvad han
måtte ønske. Desuden er baronen omgivet af tjenestefolk, sekretærer mm., hvem
han også skal betale løn til. Da baronen ”vælger” at lave komedie med Jeppe for
dette ingen konsekvenser, da han er magthaveren og ingen tør stille sig op imod
baronen, da de på den ene eller anden måde er økonomisk afhængig af ham.
Fortolkning
Man kan, set ud fra et fortolkningsmæssigt perspektiv, tale
om, at Jeppe på Bjerget indeholder en dobbelt morale. Den undertrykte ender
selv med at blive undertrykkende. Det vil altså sige, at på den ene side bliver
Jeppe undertrykt og nedværdiggjort, af konen Nille og det omkring liggende
samfund, og på den anden side bliver Jeppe selv den undertrykkende så snart
lejligheden byder sig, idet Jeppe, i ”rollen” som baron, selv undertrykker sine
medmennesker. Jeppe på Bjerget er skrevet i oplysningstiden, der især havde
fokus på logikken vs. det irrationelle. Dette modsætningsforhold kommer også til
udtryk i netop Jeppe på bjerget. Dette ses bl.a., da Jeppe tror, at han er
havnet i paradis. I dette eksempel sætter Holberg således det logiske overfor
den irrationelle, da den logiske forklaring må være, at Jeppe er havnet et
ukendt sted, hvorimod den irrationelle tænker straks vil tænke mere på
religion, guds frelse fra livet på jorden. Her er miljø beskrivelserne
væsentlige, eftersom der ikke umiddelbart kan byttes om på status. Jeppe er som
”baron” stadigvæk blot en bonde. Dette er yderst væsentligt set i forhold til
perioden, idet hvert individ netop gennem oplysning skal frigøres fra bl.a.
religion. Derved kan uvidenhed, der kan være skyld i undertrykkelse samt
nedværdighed blandt befolkningen, hindres.
Noter;
Noter;
[1]
Jeppe på Bjerget: 1. akt. scene 1; linje 1 og linje 9.
[2]
Jeppe på Bjerget: 1. akt, scene 8; linje 17-18.
[3]
Jeppe på Bjerget: 2. akt, scene 1; linje 60-65.
[4]Jeppe
på Bjerget: 2. akt, scene 3; linje 122.
[5]Jeppe
på Bjerget: 3. akt, scene 2; linje 31-32.
[6]
Jeppe på bjerget: 3. akt, scene 4; linje 14.
[7]
Jeppe på bjerget: 4. akt, scene 2; linje 18-19
tak for det, det er en meget god analyse.
SvarSlet(=
SvarSletHvor er der noget fornuftigt, som kommer til udtryk i teksten?
SvarSletTakker :-)
SvarSletfedt tak
SvarSlettak
SvarSlethej guttermand
SvarSlettak for en super god analyse - nu slipper jeg for at lave noget
tak for hjælpen
SvarSletsygt god stil
SvarSlet