Ludvig Holberg
Ludvig Holberg (1684-1754) er en dansk-norsk forfatter, der
især er blevet kendt for sine komedier. Disse komiske dramaer har igennem
tiderne vakt megen interesse, ikke mindst er disse blevet læst og opsat på ny.
Det er da heller ikke uden grund, at Ludvig Holberg har fået en plads i dansk
litteraturs kanon. Ludvig Holberg er en af oplysningstidens (ca. 1690-1800)
dramatikere. I oplysningstiden var grundideen, at mennesket skulle være
undrende over for tidligere traditioner samt autoriteterne i samfundet. – Her
har især den menneskelige fornuft en væsentlig plads. Ludvig Holbergs komedier
formår netop også at behandle denne undren hos det enkelte menneske, samtidig
med at Holbergs forfatterskab videregiver oplysning til den almene befolkning
med fokus på dagliglivets problematikker og erfaringer. Ludvig Holbergs komiske
dramaer indeholder så at sige ”hverdagskonflikter”, der stadig kan relateres
til i dag. Derfor er det intet under, at publikum var, og stadig er fascinerede
af Holbergs komedier. Dette er ikke uden væsentlig grund. Ludvig Holbergs
komedier giver udtryk for store sproglige kompetencer. Dette vises netop i det
faktum, at hans stykker indeholder en alsidighed, idet disse kan favne både
flere sociale lag. Holbergs komiske dramaer formår på bedste vis at inddrage og
underholde publikum på en måde, hvorpå de ikke synligt bliver bevisliggjorte
om, at det er dem selv, de finder underholdende. Dette underholdende aspekt i
Holbergs komedier kan være en del af forklaringen på, hvorfor hans aktualitet
har været forblivende op gennem tiden.
Holberg i undervisningen
Når vi har valgt at arbejde med Ludvig Holberg, skyldes
dette, at vi synes Holbergs komedier stadig indeholder en aktualitet. Vores
fagdidaktiske overvejelser er baseret på tilrettelæggelse af et undervisningsforløb
tiltænkt udskolingselever på 8.-9. klassetrin. Ludvig Holbergs tekster giver
eleverne rig mulighed for at udvikle deres kompetencer indenfor sprog og
sprogbrug, idet der netop er tydelig forskel på sproget på Holbergs tid og
nutiden. Et andet væsentligt fokusområde er arbejdet med replikker og
regibemærkninger, eftersom dette kan være med til at give eleverne en dybere
forståelse for dramaets opbygning og komposition. Ikke desto mindre giver både
Erasmus Montanus og Jeppe på bjerget eleverne mulighed for bl.a. at tolke ud
fra litteraturhistoriske perspektiver.
Valget af tekster er faldet på Erasmus Montanus og Jeppe på
Bjerget.
Links
http://adl.dk/adl_pub/fportraet/cv/ShowFpItem.xsql?ff_id=5&p_fpkat_id=indl&nnoc=adl_pub
- Holbergs forfatterskab
http://adl.dk/adl_pub/pg/cv/ShowPgText.xsql?nnoc=adl_pub&p_udg_id=32&p_sidenr=225
- Jeppe på bjerget
joya shoes 387z4oyfih027 joya sko danmark,joya sko norge,joya skor stockholm,joya cipő,joya zapatos,joya schoenen,joya scarpe,joya chaussures,joya schuhe,joya schuhe deutschland joya shoes 798l3avpva454
SvarSlet