torsdag den 25. oktober 2012


Ludvig Holberg

 

Ludvig Holberg (1684-1754) er en dansk-norsk forfatter, der især er blevet kendt for sine komedier. Disse komiske dramaer har igennem tiderne vakt megen interesse, ikke mindst er disse blevet læst og opsat på ny. Det er da heller ikke uden grund, at Ludvig Holberg har fået en plads i dansk litteraturs kanon. Ludvig Holberg er en af oplysningstidens (ca. 1690-1800) dramatikere. I oplysningstiden var grundideen, at mennesket skulle være undrende over for tidligere traditioner samt autoriteterne i samfundet. – Her har især den menneskelige fornuft en væsentlig plads. Ludvig Holbergs komedier formår netop også at behandle denne undren hos det enkelte menneske, samtidig med at Holbergs forfatterskab videregiver oplysning til den almene befolkning med fokus på dagliglivets problematikker og erfaringer. Ludvig Holbergs komiske dramaer indeholder så at sige ”hverdagskonflikter”, der stadig kan relateres til i dag. Derfor er det intet under, at publikum var, og stadig er fascinerede af Holbergs komedier. Dette er ikke uden væsentlig grund. Ludvig Holbergs komedier giver udtryk for store sproglige kompetencer. Dette vises netop i det faktum, at hans stykker indeholder en alsidighed, idet disse kan favne både flere sociale lag. Holbergs komiske dramaer formår på bedste vis at inddrage og underholde publikum på en måde, hvorpå de ikke synligt bliver bevisliggjorte om, at det er dem selv, de finder underholdende. Dette underholdende aspekt i Holbergs komedier kan være en del af forklaringen på, hvorfor hans aktualitet har været forblivende op gennem tiden.

 

Holberg i undervisningen

Når vi har valgt at arbejde med Ludvig Holberg, skyldes dette, at vi synes Holbergs komedier stadig indeholder en aktualitet. Vores fagdidaktiske overvejelser er baseret på tilrettelæggelse af et undervisningsforløb tiltænkt udskolingselever på 8.-9. klassetrin. Ludvig Holbergs tekster giver eleverne rig mulighed for at udvikle deres kompetencer indenfor sprog og sprogbrug, idet der netop er tydelig forskel på sproget på Holbergs tid og nutiden. Et andet væsentligt fokusområde er arbejdet med replikker og regibemærkninger, eftersom dette kan være med til at give eleverne en dybere forståelse for dramaets opbygning og komposition. Ikke desto mindre giver både Erasmus Montanus og Jeppe på bjerget eleverne mulighed for bl.a. at tolke ud fra litteraturhistoriske perspektiver.

Valget af tekster er faldet på Erasmus Montanus og Jeppe på Bjerget.


Links




1 kommentar: